ACTIE t/m 20 nov: nog vóór Sinterklaas je website een upgrade geven? Doe mee met de Website Bootcamp 🚀

Heb je eigenlijk wel écht een website nodig?

In deze blog:

Als je je eigen bedrijf begint, is het eerste waar de meeste ondernemers aan denken: ik moet een website. Maar is dat eigenlijk wel het eerste waar je aan zou moeten denken? Heb je wel dat wel écht nodig om te kunnen beginnen?

Veel ondernemers hebben het gevoel dat ze geen bestaansrecht hebben zonder logo of website, of dat ze anders niet serieus genomen worden. En sommigen houden zich dan klein en gaan bijvoorbeeld nog niet zichtbaar zijn op social media, want “eerst moet die website af”.

Waarom je (nog) geen website nodig hebt

Nou lieve (startende) dierenprof: ik ben hier om je te vertellen dat je niet per se een website nodig hebt om te kunnen of zelfs mogen starten. Je mag ook echt starten zonder website, en je mag ook gewoon zichtbaar zijn ook al heb je geen website.

Even hypothetisch hè: als er NU een baasje bij je zou aanbellen en jouw hulp vraagt bij het probleem waar jij een bedrijf in hebt of wilt starten, kun jij dat baasje en de hond dan NU helpen? En zou het baasje blij en dankbaar zijn voor jouw hulp?

Dan heb je ECHT geen professionele fancy website nodig om:
👉 serieus genomen te worden door baasjes;
👉 jezelf en je bedrijf serieus te nemen;
👉 geld te mogen vragen voor jouw diensten;
👉 trots te zijn op je bedrijf.

Sterker nog, als starter is de kans is HEEL groot dat je na een half jaar je visie, je ideale klant en je gewenste uitstraling veel helderder hebt. En dat dan je logo en website niet meer bij je passen. Kan je weer opnieuw beginnen. En dat is zonde van je investering in die fancy website die net 6 maanden online staat.

En mocht budget bij de start ‘n ding zijn: je kunt ook gewoon beginnen met een gratis websitebouwer, desnoods met één pagina, waarop je diensten, tarieven, misschien een paar reviews, social media en contactgegevens staan. Dat kan een prima oplossing zijn als je geen budget hebt als starter.

Natuurlijk zou een goede, converterende site helpen van meer baasjes klanten te maken, maar het MOET niet. Het mag ook later nog, wanneer je er klaar voor bent. Maak je hier in het begin dus niet te druk over.

Een website is namelijk niet de enige manier om aan klanten te komen. Er zijn zat ondernemers die via via aan al hun klanten komen, of via social media en gewoon vol zitten.

Waarom wél een website?

Buiten dat het dus niet per se nodig is, is het natuurlijk niet voor niks dat de meeste ondernemers tegenwoordig wél een website hebben. Dit zijn 7 redenen waarom je uiteindelijk wél een website wil:

1. Betrouwbaarheid en professionaliteit

Uiteindelijk verwachten we toch allemaal wel dat je een website hebt, zeker als je wat verder bent. We willen namelijk vaak eerst even op iemand’s website kijken en aanvoelen of die persoon en aanbod bij ons past en of we het vertrouwen. Vertrouwen baseren we namelijk ook wel op websites: heeft diegene ten eerste een website? Ziet die er professioneel uit of lijkt het meer op een Word bestand die snel is afgeraffeld?

Als je geen website hebt denken mensen toch al snel dat je starter of hobbyist bent. Misschien niet zo bewust, maar onbewust denken we wel: “ik ga toch liever naar diegene die wél een goeie website heeft”. Wil je groeien en serieuzer genomen worden op een volgend level, dan is het wel slim om voor een goed ontworpen, professionele website te zorgen die je bedrijf eer aan doet.

Want je kan wel een website hebben, maar als die eruit ziet alsof ‘ie uit de jaren ’90 komt of door je buurjongen in elkaar is gezet, draagt dat niet bepaald bij aan je professionaliteit en dus je betrouwbaarheid. Terwijl als we een website zien die er goed en professioneel uit ziet, gaan we er onbewust automatisch vanuit dat jij als ondernemer en je aanbod ook goed en professioneel zijn. En ja, sommige bedrijven kunnen met hun website dus faken alsof ze super profi zijn, maar heel slecht werk leveren. Maar even uitgaande van dat jij wel gewoon goed werk levert: zorg dat je website dat ook weerspiegelt!

2. Je prijzen kunnen verhogen

Als je geen, of een hele krakkemikkige website hebt, verlagen we onbewust jouw waarde. Want geen of een hele slechte website = hobbyist en dat associëren we met goedkoop of zelfs gratis. Heb je wél een website en is ziet die er ook nog eens goed uit, dan associëren we dat met professioneel en schatten we dat sneller op waarde.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat jij ontzettend bent gegroeid als ondernemer, vol zit en je prijzen wil verhogen. Maar als je website achter blijft, en daarmee dus ook jouw professionaliteit, en daarmee dus je betrouwbaarheid, is het ook lastiger om hogere prijzen te verkopen. Omdat je website nog uitstraalt dat je een hobbyist bent, terwijl je dat misschien allang niet meer bent.

Het kán wel zonder goede website, want er zijn genoeg voorbeelden van succesvolle ondernemers met vreselijk slechte websites. Maar een professionele website maakt het wél een heel stuk makkelijker voor je om een goede indruk te geven, vertrouwen te winnen en daarmee hogere prijzen te kunnen vragen.

3. Je hebt een assistent die 24/7 voor je werkt

Je website is altijd beschikbaar, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Met andere woorden: terwijl jij onderweg bent naar een cliënt, de hond uitlaat of slaapt, is jouw website antwoord aan het geven die baasjes over je aanbod hebben. Waar je hiervoor elke dag dezelfde vragen over je werkwijze via mail of telefoon aan het beantwoorden was, kan nu je website dat voor je doen.

En als iemand je dan toch bericht met een vraag die gewoon op je site wordt beantwoord, kun je gewoon naar je site verwijzen. Dat scheelt je ontzettend veel tijd! Ook voor het baasje, want die hoeft nu niet te gaan zitten wachten op een uitgebreid antwoord die je met de hand moet typen. En het scheelt je denk ik ook een hoop frustratie, want van elke keer dezelfde vragen beantwoorden word je ook niet blij.

Zo kun je op je site jezelf voorstellen, uitgebreid vertellen over je aanbod, je werkwijze, je prijzen en laten zien wat andere baasjes over jou zeiden in reviews. En wat ook heel handig is om te doen en wat ik ook gebruik: onderaan je aanbod pagina een veelgestelde vragen blok maken. Daar kun je van die typische vragen in zetten die je toch nog vaak via de mail krijgt.

Bij mij is dat bijvoorbeeld over mijn websitepakket of het uit maakt dat iemand al ergens een domeinnaam of hosting heeft. Die vraag heb ik onderaan mijn aanbodpagina beantwoord, waardoor ik die vraag nu waarschijnlijk minder in mijn inbox krijgt, en mensen sneller door kunnen naar het besluit om er wel of niet voor te gaan. Scheelt voor beide partijen weer tijd!

En natuurlijk kun je er ook nog over twisten dat het juist goed is als iemand je een vraag stelt, want dan heb je contact en kun je met ze in gesprek gaan over je aanbod. En dat is ook zo. Ik denk dat je hierin voor jezelf een balans moet vinden. Vaak wil iemand eerst even contact voor ze de knoop durven door te hakken, en dat doen ze vaak door een vraag te stellen. Beantwoord je ALLE vragen dus al op je pagina, dan hebben ze geen reden meer om je te mailen en moeten ze op eigen kracht die keuze maken. Het is daarom dus ook helemaal niet erg om niet ALLES op je pagina te hebben staan. Maar ik denk dat het voor jezelf wel heel fijn is om de veel voorkomende praktische vragen die baasjes gewoon willen weten van tevoren, weé alvast te beantwoorden.

4. Het filtert niet-ideale klanten eruit

Als je jouw visie, je missie en je doelgroep goed in je website verwerkt, zal jouw ideale klant zich aangesproken voelen. Nou, dat is natuurlijk hartstikke fijn en precies wat we willen, toch?

Maar wat dat ook doet, is jouw niet-ideale klanten afstoten. Kijk maar naar mij: ik heb het er overal over dat ik alleen met welzijnsgerichte dierprofessionals werk. Trainers die nog op basis van straf, dwang en angst werken zullen mij als het goed is met een rotgang wegklikken, omdat ze het niet met me eens zullen zijn en we duidelijk geen match zijn.

Dat kan spannend voelen, omdat je er ook mensen mee op hun tenen kan trappen. Ik kan me ook best voorstellen dat als je overtuigd bent van de manier waarop Cesar Milan werkt, en je je hele bedrijf en werkwijze rondom zijn methode hebt ingericht, en ik dan bewust een samenwerking afwijs omdat ik vind dat je niet diervriendelijk te werk gaat, dat je daarvan beledigd, geïrriteerd of boos kan raken.

Maar dat is dan maar zo. Dat ligt bij diegene, niet bij mij. Ik weet waar ik voor sta en wie in mijn ogen wel en niet bijdragen aan mijn missie, en dat is dierenwelzijn verhogen. Je kan niet alle partijen tevreden houden en dat moet je ook helemaal niet willen.

Zo dus ook met je ideale klant. En dat hoeft niet zo’n rigoureuze keuze te zijn zoals bij mij, maar even een heel praktisch voorbeeld: stel je bent verlatingsangst expert en werkt alleen met online trajecten. Dan heb je geen zin in steeds mails van baasjes die vragen of je ook bij ze thuis kan komen, toch? Dan is het heel fijn als je op je website duidelijk hebt staan hoe je werkt, zodat baasjes die per se niet online willen werken, je niet gaan mailen. Scheelt je gewoon weer tijd en energie.

Of bijvoorbeeld als je alleen met pups werkt, of alleen met buitenlandse honden, of in een bepaalde regio, of baasjes die de achterhaalde methoden niet willen loslaten, of dat je in een bepaalde prijsklasse werkt… allemaal goed om op je website duidelijk te maken, om te voorkomen dat je talloze mensen moet terugmailen met een afwijzing, wat ook vaak helemaal niet fijn voelt om te moeten doen. Hoe fijn als je website dat als assistent voor jou doet?

5. Een goeie website is een marketingmachine

Als je je website goed inricht, kun je 24/7 nieuwe klanten krijgen via je website. Uiteindelijk wil je natuurlijk het liefst dat baasjes zo snel mogelijk mogelijk en meteen voor jouw favoriete, best betalende aanbod gaan. En sommige baasjes zullen dat ook direct doen, maar vaak moeten baasjes eerst een klantreis doormaken, voor ze het besluit eigenlijk dúrven te nemen klant bij je te worden.

En voor zo’n klantreis heb je een goeie strategie nodig. Zo kun je ze bijvoorbeeld eerst een gratis e-book laten downloaden, waardoor ze op een maillijst komen, die je geautomatiseerde waardevolle emails laat versturen, waarmee je baasjes opwarmt en uiteindelijk een aanbod kunt doen naar je betaalde aanbod. Als je dus een keer op je social media iets roept over je gratis e-book op je site, regelt je website de rest en kan het zomaar zijn dat die nieuwe lead die zich inschrijf op je maillijst, een paar weken later via een geautomatiseerde email weer op je aanbodpagina terecht komt en dan het besluit neemt klant te worden.

Je kan ook inzetten op hoog in Google komen, ook wel SEO (Search Engine Optimalisation) genoemd. Want je kan nog zo’n goeie website hebben, maar er moeten natuurlijk wel baasjes op komen. Misschien verwijs je al naar je site via social media, maar verder gaat niemand zomaar jouw domeinnaam intypen. Daarom is zorgen dat je hoog in Google staat zo interessant, want dan krijg je 24/7 baasjes op je site.

En die kunnen zich ook weer inschrijven voor je gratis e-book en zo op je maillijst komen als nieuwe lead. Dit was even heel kort uitgelegd en in mijn online training ‘In 5 stappen een website die van baasjes klanten maakt’ leer ik je hier meer over, maar die combinatie van een strategie op je site en zorgen dat je hoog in Google staat, is dus echt goud!

6. Inzicht in gedrag van baasjes

Zodra je baasjes op je site krijgt, kun je de statistieken van je site bekijken. Dat kan als je WordPress hebt met gratis plugins zoals Koko Analytics. Dat kan echt super interessant zijn! En niet alleen zodat je kan pronken met hoeveel baasjes er wel niet dagelijks op je site komen, maar vooral om te zien welke pagina’s en blogs ze bezoeken.

Want als je ziet dat je ene aanbodpagina veel meer wordt bezocht dan een andere, zegt dat iets over hoeveel vraag ergens naar is. En als je blogt ga je veel meer inzicht krijgen in welke blogs wel en niet goed werken. En dat is weer waardevolle data. Want stel dat een blog over leren stoppen met trekken superveel bekeken wordt, dan kan het slim zijn om daar een aanbod omheen te maken en het zo dus af te stemmen op de behoefte van baasje.

Dat is dus ook ideaal als je een online cursus wil maken, maar je weet nog niet precies waarover: ga bloggen over verschillende onderwerpen en check daarna je statistieken. Welke onderwerpen of problemen worden het vaakst bekeken of opgezocht via Google? Dat kun je allemaal uit je statistieken halen als je een website hebt, zéker met losse aanbodpagina’s en blogs.

7. Versterking van je merk

Je hebt vast al eens gehoord dat je website je visitekaartje is. Ik denk dat het veel meer is dan dat met een goeie strategie en automatisering erachter, waardoor het dus ook echt een marketingmachine en klantmagneet kan worden, maar het is daarnaast inderdaad ook echt een visitekaartje.

Vaak is de website het eerste dat een baasje van je bedrijf ziet. Dus als je een website in elkaar knalt die meer op een Word document lijkt, of als hij overduidelijk in elkaar is gezet door je nichtje die van My Little Pony houdt, ga je geen goeie eerste indruk achterlaten. Dus al heb je nog de beste reviews en de sterkste teksten: als je website niet betrouwbaar over komt door slechte vormgeving, ben je een potentiële klant kwijt.

Maar zorg je dat je website er goed, professioneel, verzorgd en modern uitziet, die ook nog eens een bepaalde sfeer neerzet die het baasje aanspreekt, dan is de kans juist enorm groot dat je er een klant bij hebt. Zéker als je concurrenten wel zijn blijven hangen in een slecht ontworpen website.

En als je je huisstijl goed doorvoert in je website, is dat echt een verlengstuk van je merk en kunnen baasjes je makkelijker onthouden en herkennen.

Dus, heb jij wel een website nodig?

Simpel gezegd zou ik zeggen voor de meesten: ja, je hebt tegenwoordig echt wel een website nodig. Het kan even een investering qua tijd en geld zijn, maar als het eenmaal staat, verdien je het zo weer terug door de hoeveelheid nieuwe klanten die je ermee kunt aantrekken. Al hangt dat natuurlijk wel af van je strategie, want alleen met een website online knallen ben je er nog niet. Je moet wel actief ervoor zorgen dat er baasjes op je site komen, bijv via Google, ads of social media.

Het maakt het makkelijker om meer klanten te krijgen omdat je digitaal vindbaar wordt, je betrouwbaarheid en professionaliteit stijgt, waardoor je je prijzen eventueel makkelijker kan verhogen, je hebt een assistent die 24/7 voor je werkt, je trekt er ideale klanten makkelijker mee aan en stoot niet-ideale klanten af (wat jou weer tijd en gedoe scheelt), je kan er een geoliede marketingmachine van maken, je krijgt inzicht in de behoefte van baasjes met statistieken, en het versterkt je merk.

Er zijn té veel voordelen van wél een website hebben dan geen. Maar als budget of timing een ding is, of als je het niet erg vindt om steeds dezelfde vragen te moeten beantwoorden of werkwijze uit te moeten leggen, of als je gewoon propvol zit en juist niet gevonden wil worden, dan is het nu misschien geen prioriteit.

Maar als je je bedrijf wil laten groeien, je bereik wilt vergroten, en van meer baasjes klanten wil maken, dan is een goeie website echt een must. En zo’n website hoeft ook echt niet in één keer perfect te zijn he. Je kan ook beginnen met een simpele site en deze na verloop van tijd uitbreiden en verbeteren. Stapje voor stapje!

Maak het jezelf makkelijk

En omdat ik weet dat veel dierenprofs dat hele websitegebeuren heel spannend vinden, geen tijd en zin hebben om het wiel uit te vinden, maar ook geen budget hebben van € 2500 of meer voor een goede website op maat, heb ik iets heel tofs. Ik heb al mijn trainingen en pakketten samengevoegd in het Digitaal op Poten pakket, waarmee je alle tools krijgt die je nodig hebt om je bedrijf online vindbaar te krijgen en die ijzersterke website te maken:

  1. Eerst leer ik je met mijn online training ‘In 5 stappen een website die van baasjes klanten maakt’ hoe ijzersterke websites eigenlijk in elkaar zitten, zodat je het meteen goed kunt doen!
  2. Dan kun je met het websitepakket zelf je nieuwe website maken. Je krijgt een complete basis die je alleen nog maar hoeft in te vullen! Hoe je dat doet leg ik allemaal uit in de videotraining die erbij zit.
  3. Je krijgt een masterclass van DaKo Fotografie over do’s en don’ts over de foto’s op je website, en hoe je aan (goede) foto’s komt.
  4. En als je site dan eenmaal staat, leer ik je hoe je bezoekers op je site krijgt via Google, zodat je 24/7 (terwijl jij les staat te geven of onderweg bent naar ‘n cliënt) nieuwe klanten in je inbox krijgt.
  5. En om nóg meer klanten te krijgen, gaat Sandra van Mindpet je leren hoe je via social media van baasjes klanten maakt. Je krijgt van mij ook Canva templates om meteen posts mee te maken.
  6. Hiermee zul je waarschijnlijk al wel volgeboekt worden. Maar wil je meer, groter groeien en opschalen? Dan ga ik je leren hoe je een e-book (templates inbegrepen!) als weggever maakt om een maillijst mee op te bouwen.

Met dit Digitaal op Poten pakket wil ik dus zorgen dat je snel, makkelijk en heel sterk online zichtbaar wordt, zodat je je zo veel mogelijk kunt focussen op je werk en niet eindeloos alles zelf hoeft uit te zoeken achter je laptop, óf dus heel veel moet investering in een webdesigner, tekstschrijver, fotograaf, SEO specialist, vormgever en ga zo maar door.

Als je dit allemaal zou uitbesteden loopt dit op in de duizenden euro’s, maar heb ik dus allemaal samengevoegd in het Digitaal op Poten pakket. Ik leer het je hiermee deels zelf doen, maar kun je grotendeels aan de slag met templates die al voor je klaarstaan om in te vullen.

Zo kun je dus supersnel live met een super goede website die je ook echt klanten zal opleveren. En laat het nou volgende week 24 november Black Friday zijn! Ik ga een hele toffe actie doen die dag voor het Digitaal op Poten pakket, dus overweeg je een nieuwe website en wil je meteen leren hoe je er baasjes naartoe krijgt en er klanten van maakt? Schrijf je dan even in op de wachtlijst en dan zorg ik dat je op Black Friday een mailtje krijgt met alle info over deze actie. Die actie wil je écht niet missen!

Simone Hervij van Digitale Pootjes

Ik help je aan ‘n website die niet alleen mooi is, maar ook daadwerkelijk klanten oplevert. Die stap voor stap met je mee kan groeien en je zélf kunt aanpassen, zonder gedoe.