Er komt een gloednieuw, mooier en beter websitepakket dan ooit aan. Zet jezelf op de wachtlijst voor een mooie pilot-korting!

Logo’s zijn overrated

In deze blog:

Mooie boodschappen, driedubbele betekenissen en drukke illustraties krampachtig verwerken in een logo. Je bent supertrots want: zelf gemaakt, en alles waar je voor staat zit erin verwerkt. Alleen… niemand ziet die prachtige achterliggende gedachten, behalve jij.

Dit is ook waarom ik ben gestopt met logo’s ontwerpen. Ik geloof er gewoon niet in. Ik vind, als ik even héél eerlijk ben, logo’s overrated 😅

Word je ergens klant door een logo?

Hoe vaak heb jij toen je op een site kwam gedacht: “Oh wat een stom logo, hier wil ik geen klant worden”? Even uitgaande van dat het geen logo is in Wordart, Comic Sans, overmatig gebruik van krulletjes, of heftige kleuren zoals uitgelegd in deze blog 🙈 want dan zou ik ook niet weten hoe snel ik moet wegklikken.

En andersom, heb je wel eens gedacht toen je op een site kwam: “Oh wat een sterk, pakkend logo. Ik snap de driedubbele betekenis hierachter, en ik voel nu dat ik klant wil worden”? Tuurlijk niet. Ik denk dat je geen cent meer of minder zal verdienen vanwege je logo.

Maar dat is wat de meeste logo ontwerpers als reden geven om een goed logo te laten ontwerpen (myself included toen ik ze nog ontwierp): “een goed logo zorgt voor verbinding, maakt een goede eerste indruk en trekt je ideale klant aan”.

De moeite waard als starter?

En dat klopt ook wel hoor! Maar ik denk echt maar voor een heel klein deel 🤏 En voor een starter, waar je vaak een beperkt budget al voorzichtig moet verspreiden, vind ik het gewoon niet de moeite waard. Je kunt in mijn ogen – zeker als starter – dat toch vaak al beperkte budget beter in een goede website stoppen.

Een super eenvoudig logo is genoeg

Begin dus gewoon met een super eenvoudig logo met een strak (leesbaar, ook in het klein!) lettertype met je bedrijfsnaam. Er hoeft écht niet per se een illustratie bij van een hond, paard, kat of welke dieren je dan ook helpt. Meer heb je in het begin (vind ik; ik weet dat veel ontwerpers het niet met me eens zullen zijn) niet nodig.

Investeren in een sterk logo en huisstijl eromheen kan altijd nog. Ga eerst maar eens van baasjes klanten maken (jaja, dat kan ook zonder fancy logo), ze zo goed mogelijk helpen, ontdekken waar je voor staat en met wie je uiteindelijk het liefst samenwerkt en dus wilt aantrekken.

Dikke kans dat je anders na een jaar die investering in je eerste logo alweer opnieuw moet doen, in een huisstijl die beter aansluit 🤷‍♀️

Denk dus niet: “Ik ga een bedrijf beginnen DUS ik moet een logo laten ontwerpen”. Nergens voor nodig. Ténzij je al precies weet wat je wil, het je veel zelfvertrouwen zal geven en er budget voor is.

Anders is het zonde van je geld 💸

Ben je het hiermee eens? En heb jij jouw logo meteen laten ontwerpen of eerst zelf gemaakt? 👇

Simone Hervij van Digitale Pootjes
Simone Hervij

Ik help jou, de welzijnsgerichte dierprofessional, graag aan ijzersterke websites. Zodat je meer baasjes gaat bereiken, meer omzet maakt én dierenwelzijn verhoogt!