Of je nu een logo ontwerper hebt ingeschakeld, of dat je zelf aan de slag bent gegaan: het laatste wat je wilt, is dat je logo baasjes afschrikt. Sterker nog, een logo is juist bedoeld om een goede eerste indruk te maken en te laten zien dat jij die expert bent die het baasje en de hond goed kan helpen. Check dus snel of deze grote missers ook in jouw logo zitten en daarmee je baasjes weggejaagd worden.
Het is niet moeilijk om een degelijk, strak logo te maken. Speel liever op safe, dan dat je los gaat met fancy tierelantijntjes á la WordArt en over-the-top krulletters. Het is echter óók niet moeilijk om een rommelig en onduidelijk logo te maken.
Je hoeft geen grafisch ontwerper te zijn om (onbewust) iets van logo’s te vinden en zelfs af te knappen op een bedrijf! Bijvoorbeeld een verkeerde kleur kan onbewust het verkeerde gevoel overbrengen, waardoor het baasje tóch voor de concurrent gaat.
Ik heb als voorbeeld een heel eenvoudig logo gemaakt voor een fictieve hondenschool. Niet bepaald bijzonder, maar een prima basis dat baasjes niet zal afschrikken. Een rustig, duidelijk lettertype, goed bij elkaar passende kleuren en geen poespas.
Oke, daar gaat ‘ie:
Deze spreekt voor zich. Dit wil je niet. Een onscherp logo doet denken dat je dingen afraffelt en onzorgvuldig bent, terwijl dat natuurlijk onzin is! Zorg dat je logo altijd en overal scherp is. Linksboven op je website, op je Facebook-pagina, in je email handtekening… overal!
Dit zie ik regelmatig: te kleine taglines. Zo in het groot is het nog best leesbaar (al is het totaal uit verhouding met de naam van het bedrijf), maar als je het logo gaat verkleinen en linksboven op je site zet, is het niet meer te lezen. “Huh, staat er wat bij die bruine veeg?”.
Zorg dat de tagline óók leesbaar blijft wanneer het logo klein wordt afgebeeld. Test dit ook vooral als je een logo-voorstel van een ontwerper krijgt!
Dit is een echte no-go. Zie je hoe de groene tekst enorm is uitgerekt? Vergelijk het anders nog even met het logo hierboven. Letters moeten blijven zoals bedoeld: niet uitrekken of in elkaar duwen. Het ziet er ook gewoon niet lekker uit.
Oh ja, deze zie je héél vaak: slechte spatiëring. “Spa-watting?” Spasjeering. De ruimte tussen de letters. Zie bijv ‘aaf’ in ‘Braaf’. Deze letters plakken ontzettend tegen elkaar aan. En lees jij ook F – ikkie? In plaats van Fikkie? Dat komt doordat er teveel ruimte tussen de ‘F’ en de ‘i’ zit. Dat leest niet lekker en kan zelfs misverstanden opleveren!
In sommige gratis lettertypen zitten automatisch dit soort lelijke gaten tussen letters. Let daar dus goed op en zorg dat de spatiëring netjes is.
Hoe meer kleur, hoe moeilijker je bent te herkennen als merk. Meestal zit je goed als je max twee kleuren gebruikt. Houd het simpel en stop er niet extra kleurtjes bij “omdat het kan”. Less is more.
Aah, mijn ogen! Zie je hoe het bruin op rood enorm vloekt? En roze met rood matcht ook niet bepaald goed. Met deze kleurencombi weet je zeker dat je baasjes afschrikt. Ben je niet zo goed met kleuren? Gebruik dan deze tool om te kijken welke kleuren goed bij elkaar passen. Of gebruik deze site voor inspiratie van mooie kleurencombinaties.
Hier plakt alles tegen elkaar aan, wat niet lekker oogt. Geef onderdelen wat ademruimte. Niet te veel natuurlijk, anders gaan onderdelen zweven. De balans van tussenruimte moet goed zijn. Best lastig, maar met een beetje schuiven en uitproberen voel je vanzelf aan wanneer de balans klopt.
Op Dafont.com zijn een hoop gratis lettertypen te vinden die je prima kunt gebruiken. Echter zitten er natuurlijk ook een lettertypen tussen waar je beter vandaan kan blijven. Maar ik begrijp heel goed dat het voor een niet-ontwerper best lastig is om te zien welke “fout” zijn en welke niet.
Zorg in ieder geval dat het lettertype niet over the top is en dat het past bij het onderwerp van jouw bedrijf. Een sierletter is leuk, maar het moet niet té worden. Hier wordt het onleesbaar en het past totaal niet bij een hondenschool.
Nog een gouden tip: blijf weg van die “leuke” lettertypen die standaard op je computer staan, zoals Bradley Hand ITC, Comic Sans (duh) of Curlz MT. Die kunnen écht niet meer. Maar ook Impact zoals hierboven in ‘Veluwse Hondenschool’. Wist je dat dat hét lettertype van Dirk van den Broek is?
Simone Hervij helpt welzijnsgerichte dierprofessionals aan betere websites, zodat ze meer baasjes bereiken en zo meer dieren kunnen helpen. Zo verhogen we samen dierenwelzijn!
Al meer dan 25 reviews van 5 sterren op Trustpilot!
| Webdesign door SimoneHervij.nl | Privacyverklaring