Er komt een gloednieuw, mooier en beter websitepakket dan ooit aan. Zet jezelf op de wachtlijst voor een mooie pilot-korting!

11 website-gerelateerde termen uitgelegd

In deze blog:

Deze blog is voor die dierprofessionals die liever met hun laarzen in de modder tussen de honden staan 😉

Als je je gaat verdiepen in je (nieuwe) website, vliegen de website-gerelateerde termen je om de oren. Ik zal je niet vervelen met alle jargon en technische dingen die je helemaal niet hoeft te snappen. Maar deze acht termen zijn wel heel handig om te kennen, vooral als je met WordPress aan de slag gaat:

1. Hosting

Hosting is ruimte op een server waarop jij jouw website zet. Daar betaal je een provider een maandelijks bedrag voor. Een domein krijg je er vaak gratis bij als je een hostingpakket afneemt.

Ik raad altijd Vimexx.nl (ook voor BE) aan: topkwaliteit, niet duur, supergoede Nederlandse support. Voor de meesten is het Plus pakket voldoende. Heb je een grote webshop of grote online leeromgeving, dan kun je het Compleet pakket overwegen.

2. Domein

Een domein is bijvoorbeeld https://jouw-hondenschool.nl. Deze koppel je aan een hostingpakket (dit zijn dus twee losse dingen!) en kun je ook (i.c.m. een hostingpakket) emailadressen op aanmaken zoals info@jouw-hondenschool.nl. Heb je een idee voor een bedrijfsnaam? Check dan (naast de KVK natuurlijk) of het domein nog vrij is!

Tegenwoordig heb je ook andere extensies dan ‘.nl’. Zo heeft een van mijn klanten .amsterdam als extensie: https://blaf.amsterdam. Je hebt ook .online, of .shop en nog meer.

3. CMS-systeem

Letterlijk betekent dit Content Management System. Dit is een online systeem waarmee je makkelijk een website kunt beheren aanpassen. Denk aan foto’s toevoegen, teksten veranderen, een theme kiezen, vormgeving instellen en pagina’s en blogs toevoegen.

Je kent vast wel WordPress, Showit, Wix of Squarespace. Dat zijn allemaal voorbeelden van CMS-systemen.

4. Themes / templates

Een theme bepaalt hoe je site eruit ziet qua lay-out en vormgeving. Bij CMS-systemen zoals WordPress heb je ontzettend veel keuze. Je kunt beginnen met gratis themes, maar deze zijn vaak heel beperkt in de mogelijkheden, niet bepaald mooi en niet gebruiksvriendelijk.

Zelf werk ik alleen nog maar met Elementor, wat eigenlijk een soort theme + plugin is in één. Daarmee ben je niet beperkt, maar kun je juist álles bouwen en vormgeven zoals je het wil hebben. Je bent zo niet afhankelijk van een vaste lay-out of vormgeving. Je hebt alle vrijheid en kun alles verslepen. Visueel, zonder code!

Mijn websitepakket is ook met Elementor gemaakt en heb ik dus al een aantal lay-outs voor je in klaargezet, die je heel makkelijk zelf kunt aanpassen. Maar wil je daar iets totaal anders van maken, dan kan dat met Elementor (wat in het pakket zit inbegrepen) dus ook!

5. Plugins

WordPress-gebruikers zullen deze term wel kennen. Een plugin is een stukje software die een specifieke functie toevoegt aan je site. Zoals een webwinkel, anti-spam, website-statistieken, SEO-analyse (zie volgende slide!), een betaalsysteem etc. Maar ook Elementor is, zoals ik hierboven al omschreef, een plugin.

Bij WordPress kun je het zo gek nog niet bedenken, of iemand heeft er wel een plugin voor gemaakt. Dat is het mooie aan WordPress: ontzettend veel mogelijkheden!

Maar pas op: hoe meer plugins, hoe trager je site wordt. Bekijk je lijst met actieve plugins dus kritisch!

6. Header

Een header wordt heel vaak verward (*kuch* ook door mezelf *kuch*) met een hero (zie hieronder). Maar een header is eigenlijk puur en alleen die bovenste balk met het logo en de menubalk.

7. Hero

Een hero is vaak het bovenste blok op een homepagina, met zo’n grote achtergrondfoto met tekst eroverheen. Een pakkend visueel beeld wat meteen de aandacht grijpt, met een sterke titel erin die meteen duidelijk maakt wat je doet.

8. SEO

Dit is een afkorting voor Search Engine Optimalisation. Simpel vertaald: hoe hoog sta je in Google? Wist je dat jij zelf al heel veel kleine, eenvoudige aanpassingen kunt doen om beter te scoren in Google? En dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is om Hoger in Google te komen? Je moet alleen even weten hoe het moet. Maar spoiler alert: het zit ‘m vooral in je teksten. Dus niet zozeer in technisch geneuzel 😉

Zeker als jij als dierprofessional lokaal werkt, is het ontzettend interessant om met SEO aan de slag te gaan en heel belangrijk om gevonden te kunnen worden in Google. Test eens hoe hoog jij scoort als je bijv. ‘hondenschool *locatie*’ zoekt.

9. CTA

Je hebt er vast al eens van gehoord, maar misschien heb je je altijd al afgevraagd wat een CTA nou betekent. CTA staat voor call-to-action. Oftewel: een aanzet tot actie.

Goed ingerichte websites hebben één duidelijke CTA per pagina. Elke pagina moet één belangrijkste handeling hebben, iets dat je graag zou willen dat de bezoeker doet. Wat is bij jou de belangrijkste actie vanaf je homepagina? Je gratis e-book downloaden? Iets bestellen? Doorklikken naar je aanbod? Contact opnemen?

Een CTA moet dus duidelijk opvallen. Dat kun je doen met een button met een opvallende kleur. Is je website vooral groen met wit, maak de knop dan niet ook groen, want dan valt hij niet op.

Het liefst wil je dus per pagina één knop de opvallende CTA kleur geven, en de rest van de (minder belangrijke knoppen) knoppen een neutralere kleur uit je huisstijl.

10. Responsive

Als een website responsive is, betekent dit dat hij op elk apparaat (laptop, tablet, mobiel) goed werkt en leesbaar is. Steeds meer en meer mensen gebruiken hun telefoon om je website te bekijken. Test je eigen website even op je mobiel. Schaalt alles mee en komt alles netjes onder elkaar te staan? Is alles leesbaar en hoeven bezoekers niet in te zoomen op je site? Dan heb je het goed voor elkaar, want dan is je website responsive! 🥳

Als dat niet zo is, wordt het écht tijd voor een nieuwe website. Je loopt anders ontzettend veel potentiële klanten mis. Als jij op een verouderde site stuit op je mobiel, waarbij je de links niet kunt vinden omdat ze zo klein zijn en je moet inzoomen en horizontaal scrollen over de tekst, haak jij ook af toch? Anno nu is een mobielvriendelijke website écht een minimale vereiste.

11. Footer

Dit is de onderste balk van een website, die op elke pagina terugkomt en hetzelfde is. Vaak staan hierin 3-4 kolommen met praktische informatie en links. Zoals:

  • Contactgegevens
  • Gratis download of nieuwsbriefinschrijving
  • De belangrijkste links van je site
  • Social media knoppen
  • Een link naar de algemene voorwaarden
  • Een link naar de privacy verklaring

Ik hoop dat dit een hoop duidelijkheid schept in al die technische termen 🙂 Heb je wat meer houvast nodig als het gaat om websites en wil je beter begrijpen hoe of wat? Zodat jouw eerste of volgende website meteen goed is? Check dan eens mijn masterclass Websites die van baasjes klanten maken, waarin ik je in +/- een uur precies vertel wat een website ijzersterk maakt, van baasjes klanten maakt, en hoe jij dat ook voor elkaar krijgt.

Simone Hervij van Digitale Pootjes
Simone Hervij

Ik help jou, de welzijnsgerichte dierprofessional, graag aan ijzersterke websites. Zodat je meer baasjes gaat bereiken, meer omzet maakt én dierenwelzijn verhoogt!